Poštovní klienti
Jednou z nejpoužívanějších a nejžádanějších služb lokálních sítí a také sítě Internet je elektronická pošta (email). Jde o prostředek ke komunikaci mezi lidmi, která kombinuje rychlost telefonování či faxování a možnost přijmout a odeslat informaci v čase, který mi vyhovuje. Pokud odešlu email a adresát je zrovna na příjmu, dostane se k němu dopis během několika desítek sekund. Ovšem pokud není na příjmu, pak se dopis uloží do jeho emailové schránky a on si ho přečte až bude chtít.
Abychom mohli využívat službu elektronické pošty, potřebuje mít nějaký program, který nám to umožní. Tyto programy se nazývají poštovní klienti a existuje jich celá řada: pegasusmail, elm, pine, mail602, Eudora, Netscape Messenger, Outlock, ...
Poštovní klienti mají na starosti dvě důležité funkce:
- komunikovat se serverem, na kterém má uživatel zřízenu emailovou schránku, ve které se mu shromažďují došlé emaily, a dále se serverem, který uživatelem napsané emaily odesílá. Většinou se jedná o POP3 server (resp. SMTP server), což jsou programy spuštěné v prostředí nějakého síťového operačního systému (Linux, Windows NT).
- vytvořil uživatelsky příjemné prostředí pro uživatele, který přijímá, odesílá, třídí a jinak upravuje emaily.
Seznam funkcí poštovních klientů
- odesílání emailu
- zobrazení emailu
- forward
- replay
- seznamy adres
- složky pro emaily
- automatické podpisy
- tisk emailů
- uložení emailu do souboru
- odeslání a příjem souboru (attachment)
Odeslání dopisu
Každý elekronický dopis musí vždy obsahovat adresu (y), na kterou má být doručen. Pak by měla být vyplněna položka subject (věc). Následuje text dopisu, ukončený jako u běžných dopisů podpisem autora. A jako poslední část dopisu, kterou ovlivňuje pisatel, je attachment (seznam souborů připojených k dopisu).
Adresa
Emailová adresa se skládá ze dvou částí oddělených znakem @ (zavináč). První částí emailové adresy je uživatelské jméno nebo přezdívka adresáta. Druhou část emailové adresy tvoří adresa serveru na který se email doručuje, a na kterém má adresát zřízenu poštovní schránku. Do položky adresa můžeme zadat i více adres oddělených čárkou. V tom případě bude námi vytvořený dopis doručen na každou z uvedených adres.
Subject
Subject je krátká, stručná charakteristika emailu. Je dobrým zvykem ji vyplňovat, jelikož příjemce nemusí otevírat email, aby se dozvěděl, co je v něm napsáno, ale stačí, když si přečte subject a hned ví zda si má email ihned přečíst, nebo si čtení odložit na pozdější dobu, či má dopis ihned smazat. Pokud si email uloží, třeba i přečtený, a bude pak mezi několika stovkami uložených emailů vyhledávat nějakou informaci opět mu pomůže, když už ze subjectu pozná zda se hledaná informace může nalézat v textu dopisu.
Text dopisu
Text dopisu složí k tomu, abychom zde zapsali to, co chceme sdělit adresátovi. Pokud budeme psát česky, je potřeba se pokud možno vyvarovat psaní českých písmen s diakritikou (piseme bez hacku a carek). I když vám se zobrazují české znaky na obrazovce správně, nemůžete vědět, pod jakým operačním systémem a pomocí jakého poštovního klienta bude váš email zobrazen. Ve většině případů dochází k tomu, že české znaky jsou zobrazeny špatně anebo úplně chybí. K tomuto problému dochází proto, že většina operačních systémů a také poštovních klientů je vyrobena pro práci s anglickou abecedou a programátoři se stále nesjednotili na nějakém kompatibilním způsobu zobrazování znaků národních abeced, mezi které patří i ta česká.
Každý text emailu by měl končit podpisem, i když třeba píšete příteli, v tom případě stačí i jen jméno. V případě emailů, které nejsou adresovány důvěrně známým osobám, je potřeba uvést plné jméno, emailovou adresu na kterou vám mohou zaslat odpověď a vhodné je uvést také vaše společenské postavení (student, ředitel společnosti,...). K podpisu je možné doplnit i nějaké další informace, jako třeba telefon, bydliště apod.
Attachment
Potřebujete-li zaslat přes počítačovou síť kratší soubory (obrázek, program, tabulku,...), použijete nejspíš funkce attachment, česky připojení, a to vybraných souborů k emailu, ve kterém adresátovi popíšete co se v připojených souborech nachází za informace.
Vlastní odeslání emailu může proběhnou dvěma způsoby. Pokud jsme k síti připojeni pevnou linkou, pak email pouze odešleme (CTRL+Enter) a o nic dalšího se nestaráme. Ovšem jsme-li k síti připojeni komutovanou linkou, pak poštovní klient ukládá odeslané emaily do zvláštní složky emailů a vlastní předání emailů serveru se uskuteční až poté, co se váš počítač do sítě připojí (přes telefonní síť)
Čtení dopisu
První co musíte udělat je přesunou emaily ze serveru z vaší poštovní schránky do prostředí vašeho poštovního klienta. Pokud jste připojeni k síti pevnou linkou, pak si většinou můžete nastavit, aby poštovní klient pravidelně (každou minutu) automaticky kontroloval obsah schránky na serveru a došlé emaily ihned přesunul. V případě, že jste připojeni komutovanou linkou, pak přesun emailů z vašeho počítače na server a ze serveru do vašeho počítače provedete v době, kdy se k síti připojíte (ráno a večer).
Když už máte email ve vašem počítači, pracujete s ním jako s běžným dopisem: rozhodnete se zda a kdy email budete číst, jestli budete odpovídat,...
Forward-předej jinému
Pokud vám dojde email, jehož část, či celý, chcete zaslat elektronickou cestou jiné osobě, pak k tomu použijete funkci forward. Po jejím zvolení zadáte adresu na, kterou má být email zaslán, případně provedete jeho editaci a odešlete ho. Příjemce takovéhoto emailu již v subjectu pozná podle zkratky „fwd", že jde o předaný dopis. V textu dopisu se také dozví kdo byl původním autorem emailu.
Replay-odpověď
Na mnoho emailů odpovídáme ať již proto, abychom odpověděli na dotazy v něm položené nebo také abychom sami k obsahu emailu nějaké dotazy položili. Funkce replay proto spustí editaci nového emailu. Automaticky vyplní adresu a subject, do kterého doplní zkratku „re". Pokud potvrdíme, pak do textu emailu zkopíruje obsah emailu na který odpovídáme a před každý řádek vepíše znak většítko (>). Aby se osoba, které posíláme odpověď, rychle v textu odpovědi orientovala, ponecháme v textu naší odpovědi pouze ty řádky na které reagujeme a ostatní vymažeme.
Seznamy adres - adress book
Abychom si nemuseli pamatovat mnoho a v některých případech i velice komplikovaných emailových adres, vytváříme si seznam adres. V seznamu máme možnost si k jednotlivým položkám zadat nejenom emailovou adresu osoby, ale také její jméno, adresu bydliště a další informace. Takto vytvořenou položku seznamu můžeme označit přezdívkou (alias) a až budeme zasílat email na adresu takto označené položky, pak stačí poštovnímu klientu zadat přezdívku a on již sám vyhledá v seznamu adres správnu emailovou adresu. Poštovní klient by měl umožňovat nalistování v seznamu adres, a po označenínámi vybrané osoby (enter) doplnění její emailové adresy do editovaného emailu.
Složky pro emaily - folder
Pro přehledné třídění emailů používáme složky. Některé složky jsou již založeny poštovním klientem (nová pošta, neodeslaná pošta, hlavní složka, smazaná pošta) a jiné si sami zakládáme podle vlastní potřeby. Emaily ukládáme do složek, přesouváme mezi složkami, třídíme a vyhledáváme.
Automatické podpisy (signatura)
Abychom u každého odesílaného emailu nemuseli psát svůj podpis s uvedením i dalších informací (bydliště, telefon,...), vytvoříme si tento podpis uložíme ho do textového (ascii) souboru a poštovnímu klientu řekneme v kterém souboru se nachází podpis a on ho pak automaticky připojí ke každému odesílanému emailu.
From: Borek.Klavesa@chicony.svitavy.cz To: monitorova@aoc.svitavy.cz Date: Sun, 12 Jul 1998 18:14:43 GMT+100 Subject: dotaz-netscape-adressbook ahoj Borku mam problem nevim jak zadat v netscapu novou polozku do adresbook poradis? Marketaemail 1 (Bořkovi došel tento email)
From: Borek.Klavesa@chicony.svitavy.cz To: monitorová@oac.svitavy.cz Date: Sun, 12 Jul 1998 18:20:46 GMT+100 Subject: Re: dotaz-netscape-adressbook > nevim jak zadat v netscapu novou polozku do adresbook > poradis? musis najet v meny do polozky Communicator a v ni najdes polozku adresbook horka klaveka Ctrl+Shift+2 nepujdes vecer na sklenku? Borekemail 2 (Bořek odpověděl Markétě)
From: monitorova@aoc.svitavy.cz To: ks@intel.horka.cz Date: Sun, 12 Jul 1998 18:24:31 GMT+100 ahoj Karolino minuly tyden jsi se mne ptala na problem s bookmarkem, tady je reseni Marketa ------- Forwarded Message Follows ------- From: Borek.Klavesa@chicony.svitavy.cz To: monitorova@aoc.svitavy.cz Date sent: Sun, 12 Jul 1998 18:20:46 GMT+100 Subject: Re: dotaz-netscape-adressbook > nevim jak zadat v netscapu novou polozku do adresbook > poradis? musis najet v meny do polozky Communicator a v ni najdes polozku adresbook horka klaveka Ctrl+Shiftemail 3 (Markéta předala odpověď Karolíně)